Litium i saltaflejring

Batterier til elbiler og miljøet

Batterier til elbiler er meget skadeligt for miljøet. Det hører man ofte i diskussioner. Er det rigtigt eller forkert?

På de sociale medier kan man læse flere kritiske indlæg om batterier til elbiler. Der er også henvisning til videnskabelige artikler. Hvad er sandt og falskt?

Batterier til elbiler, er noget af det mest beskidte, der kan fremstilles på denne planet

Batterier til elbiler er af samme slags som de batterier, du kender fra din iPhone, iPad eller bærbare PC.

Batterierne indeholder litium, kobolt og nikkel. Metaller der findes forskellige steder i jorden.

Udvindingen af disse råstoffer er ikke værre end anden minedrift.

Litium i saltaflejring
Litium i saltaflejring. Wiki Commons

Litium findes for det meste i saltaflejringer. Derfor bliver der ikke sprængt huller i jorden med dynamit.

Ved f.eks minedrift efter kobber er der i Sverige sprængt kæmpestore huller. Ved Falun blev alle grønne vækster slået ihjel i to kilometers radius. Da H.C. Andersen besøgte minen i 1849, så skrev han:

“Ingensteder spottes noget grønt, ikke et græsstrå ved vejsiden kunne man finde, ikke en eneste fugl kvirerede.”

Byen Kiruna er i fare for at styrte sammen pga miner under byen. Kiruna skal nu flyttes hus for hus.

Koboltudvinding er et problem

Metallet kobolt er en komponent i litiumbatterier.

Kobolt udvindes ved minedrift i den Demokratiske Republik Congo i Afrika. Det store problem er brug af børnearbejdere og forurening af spildevand.

Ifølge Global Energy Metals bruger batteriproduktion omkring 50 procent af verdens kobolt. Elbilernes batteriproduktion står kun for 11 procent. Størstedelen går til batterierne i din mobiltelefon og computer. Og mellem 5-7 procent bruges som katalysator i produktionen af olie. Kilde: DR

Batteriproduktion bliver bedre

Mange batteriproducenter arbejder på at erstatte kobolt med mere miljøvenlige alternativer. Panasonic har et alternativ klar men mangler endnu at vise det frem. Kilde: DR