Opladningsangst

Opladningsangst. Jan Gintberg . Wikipedia
Opladningsangst. Jan Gintberg . Wikipedia

Opladningsangst er problemet

Tør øjnene og find en bedre elbil, Jan Gintberg

Ida Auken som svar på Jan Gintbergs kritik af elbilsforhold på landet

Når Ida Auken skriver at komikeren Jan Gintberg skal tøre øjnene og finde sig en bedre elbil, så er det ikke rigtigt hørt og set.

– Virkeligheden er denne: Så snart du kommer ud til noget, der minder om randområderne, er der større chance for at finde en nedlagt skole end en mulighed for opladning.

Som ny e-bilist finder du meget hurtigt ud af, at alle ladestandere med en effekt under 50 kW er fuldstændig uinteressante for mennesker, der befinder sig i trafikken med målet om at nå fra A til B den samme dag.

Og at en meget stor del af alle de fine prikker på kortet, der signalerer lademulighed, blot er 11, 18 og måske 22 kW,

skriver Jan Gintberg.

Opladningsangst – ikke rækkeviddeangst.
Det er opladningen det er galt med og ikke elbilerne.
Rækkeviddeangst har i lang tid været forbundet med elbiler. Men det er på tide med en korrektion. De første elbiler jeg prøvede for syv år siden kunne kun køre hundrede kilometer i varmt vejr og medvind. Når turen gik fra Odense til Nyborg t/r, så blev der holdt øje med kilometertælleren når jeg var på vej hjem igen. Og der kunne stå 16 kilometer tilbage på instrumentet. Men i dag hvor jeg kan køre tohundrede om vinteren og tre hundrede om sommeren, så er der ikke længere nogen rækkeviddeangst.

Der er lang, lang vej hjem for mange nye elbilskunder i Danmark. Vi har eklatant brug for krav om standarder, ensartethed, markant flere ladestandere og roamingmuligheder i opladermarkedet, hvis transportsektoren skal bidrage til den grønne omstilling, skriver Politiken.

Rækkeviddeangst er en myte

Jan Gintbergs afdæmpede analyse efter små 10.000 km i elbil på det danske vejnet: Vi kommer alle til at dø en pinefuld død!

Politikens overskrift

Bilister, som har kørt elbil en tid, oplever at den første angst hurtigt forsvinder og erstattes af tryghed og glæde ved elbilen. Der er tydelige instrumenter, der viser hvor langt der er tilbage i el og kilometer. Man finder en rytme i daglige kørsel. Og når opladningen for det meste sker hjemme, så er det en nydelse, at begynde turen om morgenen med en fuldtanket bil. Opladningsangst eksisterer ikke længere.
Opladningsangst ved benzinstation

Elbilerne er ikke problemet. De er fantastiske og vidunderlige at køre med. Nej det er opladningen ude på landet, der er problemet.
Alle de gange vi har forsøgt os med langtur ud i det danske land har vi oplevet problemer med opladning. Ladestandere der ikke virker, ladekort der ikke virker. Kabler der ikke passer. Det er både hos Clever og E-on vi er stødt på forhindringer. Det har givet os opladningsangst. Prøv at følg med i en Facebook gruppe for elbilister og du kan læse mange eksempler.

Bedre service til elbilister

Ville bilister med benzinbil finde sig i kun at kunne tanke ved een udbyder pga af stavnsbinding? Ingen mulighed for at bruge Dankort som betalingsmiddel. Ingen prisangivelse ved standeren (er det i det hele taget lovligt? )
El bilister ønsker, at kunne tanke ved alle ladestandere (roaming). At kunne bruge betalingskort og se en tydelig prisangivelse for el.
Ved motorveje er der i øjeblikket nok opladnings faciliteter (med mindre en benzinbilist finder det morsomt at parkere på opladningspladsen. Men langs landevejene kniber det. Og det rimer ikke med at elbilister ofte vælger landeveje, fordi de passer bedre til elbilens kørselsmønster end motorveje (elbiler kan genere strøm, når de bremser).

Benzin/diesel tankning

  • Frit valg
  • Betal med kort
  • Betal med mobil
  • Prismærkning
  • Driftsikkerhed

El tankning

  • Frit valg – NEJ
  • Kortbetaling – NEJ
  • Betal med mobil – NEJ
  • Prismærkning – NEJ
  • Driftsikkerhed – NEJ

Politikere – lyt til elbilister

Så kære Ida Auken, lyt til kritikken. Problemet er ikke elbilerne. De er godt på vej. Problemet er at politikerne ikke har en strammere lovgivning på dem der sælger el.

Lovgivnings krav

  • prisskiltning
  • oppetid 99 procent af tiden
  • kort betaling
  • mobilpay betaling
  • ladere på landet
Lease elbil med E.ON
Opladningsangst med E.ON


Oversigt over ladestandere

Lader til elbiler