I dag har jeg hentet BMW i3 hjem fra Avis. Det første indtryk var en bil med meget lidt støj og en meget hurtig acceleration. Vi skal køre bilen et halvt år som elbil-ambassadører for e-On. Her på bloggen vil jeg dele vores erfaringer.
Den første længere tur. Jeg tog bilen på arbejde 40 km væk. Kilometertallet var anslået til lige godt 100 kilometer. Så det var med lidt spænding, at jeg vovede forsøget. Men al rækkeviddeangst forsvandt efterhånden på turen. Jeg fandt ud at at skifte fra comport mode til Eco mode Pro + . Dvs uden varme og med hastighedsbegrænsning på 90 kilometer i timen. Nu blev der mange flere kilometer til rådighed.
På vej hjem kørte jeg en del på motorvej og kun slå over på Eco Pro og derved slå hastighedsbegrænsningen fra og varme til. Det lunede. Vel hjemme havde jeg 53 kilometer tilbage. Bilen overgik altså alle mine forventninger.
Ærlighed varer længst og det oplever jeg med BMW i3 . Angivelserne i både reklamer og i virkeligheden er ikke overdrevne – tværtimod tror jeg man vil kunne køre længere end angivet 🙂
Den er meget livlig. Den er meget kontakt på alle måder – jeg vil sige tysk. Og det er jeg glad for fra vores mange år med VW Passat. Der er de knapper, der skal være og det er overskueligt. En af de ting, jeg ikke brød mig om ved Nissan Leaf (som vi ellers har været meget glad for) var nogle uoverskuelige instrumenter og en masse advarselslyde, som jeg aldrig fandt ud af hvad de skulle fortælle.
BMWs navigations anlæg imponerer ved stor præcision – meget tydeligt kort og en behagelig kvindelig stemme, der venligt viser vej. Og så er det meget let at indstille adressen med joystikket. Drej og tryk og land, by og gade er hurtigt og præcist indstillet.
Denlillehatchback var den mest energieffektivebilda den kom frem i 2015. Den er bygget af letvægts materialer som kulfiberforstærketplast, der vejer mindre en aluminium.
Bilen er skabt for at blive en effektiv bil i store byer. Den kommer lynhurtigt frem i myldretidstrafikken, og giver ro ved det lave støjniveau.
4.5