Årets bil er en elbil
Lærke Flader, branchechef for Dansk Elbil Alliance siger: ”De flotte kåringer viser, at elbilerne er ved at være klar til at tage konkurrencen op med konventionelle køretøjer. Problemet med Opel Ampera er, at den i Danmark bliver for dyr for den danske forbruger. Så med den nuværende bilbeskatningsmodel, vil plugin hybrid-biler have svært ved at blive solgt på det danske marked,” siger Lærke Flader.
”Der var mange vigtige diskussioner i 2011. I 2012 skal vi handle.”
Sådan ser branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader på året, der snart er gået og det nye 2012, der er på vej.
”2011 har på flere måder været præget af et politisk tomrum. Der er blevet diskuteret rigtig meget om elbiler og fremtidens transportudfordringer, og jeg fornemmer en positiv stemning omkring elbilens potentiale. Dels til at spille en rolle i løsningen af Danmarks CO2-mål, og dels i forhold til at være en del af det vækstpotentiale, der ligger i at være den nation, der tager teten i forhold til udbredelsen af elbilen. Men der er ikke truffet de langsigtede beslutninger i 2011, som bringer os afgørende videre,” siger Lærke Flader.
Den meget omtale af vindende elbiler og elbilens rolle i frohold til klima, har betydet at elbilerne er i focus for beslutningstagerne i Folketinget, hos firmaer, taxaselskaber og private.
”I år er branchen for alvor rykket sammen, og det er lykkedes at positionere elbilbranchen som både en løsning på en del af fremtidens klimaudfordringer og som et vækstpotentiale for dansk økonomi. Derfor vil det blive tolv ekstremt spændende måneder i 2012,” siger hun.