El er mere energieffektiv og mindre forurenende end brint og fossile drivmidler som gas, benzin og diesel.
Og nye tal fra Energistyrelsen viser nu, at forskellen mellem el og gas endda er større end først antaget, og gevinsten ved at anvende gas til transport langt mindre end forventet.
Energistyrelsen har netop opdateret deres rapport over alternative drivmidler, og her nedskriver de energieffektiviteten i gasmotorer betydeligt.
Gas som drivmiddel, til især tung transport, har ellers hidtil været fremhævet som en løsning med en stor miljøgevinst, men de nye beregninger viser, at energieffektiviteten er 13 procent lavere end forventet ved gasmotorer, der anvender naturgas.
Dermed har gasdrevne biler og lastbiler en større klimabelastning og CO2-udledning end forventet.
Elbilen har førertrøjen
Energistyrelsens drivmiddelrapport slog på et tidligt tidspunkt fast, at den største CO2-reduktion opnås ved kørsel i elbiler, og at de elbaserede drivmidler er de mest energieffektive på grund af den høje virkningsgrad i motoren og en stigende vindandel i elforsyningen.
De nye tal understreger elbilens førsteplads som den mest energieffektive og CO2-besparende transportform – og ikke mindst understreger vigtigheden af, at vi fokuserer på el indenfor persontransport og udelukkende indtænker gas som drivmiddel til tung transport.
1.5