Elbiler og CO2. Interessen for elbiler er stigende, fordi folk bekymrer sig mere og mere for klima og miljø.
En elektrisk bil bliver drevet af mange batterier fra 16 til 25, der gemmer elektricitet. Det giver cirka den samme kraft som en almindelig benzintank. De batterier, som vi bruger til at starte en bil er de relativt billige blybatterier. De er store og pladskrævende og de ikke gemmer en masse energi. De ideelle batterier til elbiler er Nikkelhydrid og Lithium lon. Disse batterityper er endnu ret dyre, men de erstatter benzin og olie og elmotoren udsender meget lidt af kuldioxid, som er skadelig i for store mængder for miljøet.
Med den fortsatte forskning og forbedringer af batteri-teknologien , vil vi snart se næste generation af elbiler. Snart vil elbiler overgå de traditionelle bil i fart, form og rækkevidde, og med den store fordel for klimat at der er nul C02-emissioner.
Elbiler har stille motorer. Elbiler er mere brændstoføkonomiske. De giver 60 til 80% af tank til hjul præstation hvilket er fire gange højere end i forbrændingsmotor biler. Den størst brændstof besparelse kan opnås ved lave hastigheder. Så i første omgang egner elbiler sig bedst til byboere.
Brug af elbiler vil mindske kulstofemissioner og vil hjælpe med at stoppe drivhuseffekten, som er den største årsag til klimaforandringerne. Kulstofemissioner fra transport indtager femtepladsen i den samlede udledning af kuldioxid i atmosfæren, og det er stigende, da antallet af bilejere også er stigende.