Golf_GTE test
Jeg prøvede Volkswagens hybrid bil i København.
Læs også: Nu kan vi lease Golf GTE og Passat GTE
Bilen starter næsten lydløst i E-mode. Det er bare at trykke på speederen og køre. Trykke på bremsepedalen ved rødt lys og igen træde på speederen ved grønt og køre. Med automat gear er det så let. At det også er lydløst og hurtigt gør oplevelsen fuldendt.
Elbilkørslen i byen er uproblematisk og ligner Nissan Leaf kørslen. Der er bakkamera som god hjælp ved parkering.
Håndbremsen sidder hvor en håndbremse skal sidde – ved hånden. Træk den lille knap op som en gammeldags håndbremse og læg den ned igen. Intuitivt imodsætning til Nissan Leaf som i den nye udgave har en ekstra pedal til p-bremsning. I det hele taget er Golfen mere som de ‘biler vi kender’. Der er nye ting hvor det er nødvendigt men ikke overdrevet. Noget der irriterer ved Leaf er de mange alarmer og hyletoner. Efter flere måneders kørsel har jeg endnu ikke begrebet hvorfor den hyler når jeg åbner føredøre. En prøve tur i en folkevogn er som at være hjemme i kendte omgivelser.
Golf GTE skifter ubemærket fra el til benzin eller omvendt. Gå fra el i byen til blandet el og benzin kørsel så snart du er på vej ud af byen. Alt imedens bliver der ladet el op og snart er det muligt at køre på ren el igen. Det er sammen med rækkevidden på cirka 900 km det bedste ved hybrid bilen.
Prisen begynder ved 426.097 kr.