Socialdemokraternes energiordfører, Pernille Rosenkrantz-Theil vil have højere afgifter på biler, der ikke tilhører energiklasse A. Hun lægger med et nyt udspil op til en grundlæggende reform af det danske bilafgiftssystem. Alle bilmodeller, der ikke tilhører den såkaldte energiklasse A, skal have fordoblet registreringsafgiften. Det vil gøre dem mere end 50 pct. dyrere.
Pengene skal bruges til at gøre de mest energivenlige bilmodeller i energiklasse A billigere. Det skriver Berlingske.
Hun har partiledelsens tilladelse til at fremlægge et politisk oplæg forud for forhandlingerne næste år om en klimaplan, der skal reducere Danmarks CO2-udledning. Og bilisterne kan lige så godt allerede nu vænne sig til tanken om, at det bliver dyrere at køre i store og tunge biler.
I Folketinget er der bred enighed om at lægge bilafgifterne om i miljøvenlig retning, selv om ingen af de øvrige partier på forhånd vil blåstemple den socialdemokratiske model.
Dieselbiler i energiklasse A omfatter blandt andet Audi A5 2,0 TDI Sportback, den nye BMW 320d, BMW 120d Coupé og Mercedes-Benz C 200 CDI aut.
Benzinbiler i energiklasse A er for eksempel VW Golf/Golf Plus/Golf Variant, VW Jetta, Audi A1 og A3, og Seat Leon med 1,2 TSI-turbomotor, Mini Cooper, Honda Insight, Toyota Prius og Opel Ampera.