De danske motorjournalister har kåret Renault Kangoo Z.E. som Årets Varebil 2012. Det er første gang en elbil vinder den prestigefyldte titel.
I skarp konkurrence med 10 andre varebiler kårede medlemmer af Motorjournalisternes Klub Danmark tirsdag den 8. november elbilen Renault Kangoo Z.E. som Årets Varebil 2012. Titlen er det bedst tænkelige afsæt for introduktionen af bilen på det danske marked.
” Titlen understreger, at elbilen nu for alvor er et alternativ til den traditionelle varevogn på benzin eller diesel. Rigtig mange virksomheder og offentlige myndigheder kan med fordel benytte Kangoo Z.E. i deres daglige virke. Med en rækkevidde på 170 km, intet udslip af CO2, partikler eller støj under kørslen har den store fordele i forhold til de traditionelle varebiler, der for mange vedkommende kører under 100 km om dagen”, siger pressechef i Renault Danmark Søren Hyltoft.
Hans pointe understreges af, at den bil der deltog i kåringen i øjeblikket kører som testbil hos Post Danmark, der p.t undersøger hvor mange af deres traditionelle postbiler, der kan erstattes af en Kangoo Z.E.
”Post Danmark er en meget vigtig kunde for os, men også distributionsvirksomheder, der typisk kører 60-80 km om dagen i fastlagte ruter, hjemmeplejen og andre kan med fordel skifte deres traditionelle varevogn ud med en elbil – til gavn for deres økonomi og miljøet”, siger Søren Hyltoft, der beretter at man allerede i Frankrig har fået de første store ordrer på Kangoo Z.E. – blandt andet med det franske postvæsen, der netop har bestilt 10.000 Kangoo Z.E.
Kan helt det samme
Renault Kangoo Z.E., der produceres side om side med den konventionelle Kangoo på Renault fabrikken i Frankrig, har helt samme mål som den almindelige Kangoo og kan både laste og indeholde nøjagtig samme mængde gods. Det vil sige, at der er op til 3.5 kubikmeter varerum og, at den kan laste 650 kg. Batteriet sidder placeret under bunden, der hvor der normalt sidder en benzintank. Samtidig har Renault Kangoo en rækkevidde på 170 km og en topfart på 135 km/t, hvilket er mere end nok for langt de fleste af de virksomheder, der i dag kører Kangoo eller en lignende lille varevogn.
Ud over rummeligheden har Kangoo Z.E. præstationer, der mere end matcher en traditionel varevogn på benzin eller diesel. Motoren i Kangoo Z.E yder 60 hk, men er, med et moment helt fra start på 226 Nm, betydeligt hurtigere fra 0-50 km/t – altså i bykørsel – end traditionelle biler. En 70 hk dieselmotor har således kun et moment på 160 Nm.
Med en pris på 149.000 kr. plus moms er det samtidigt langt den billigste af de varevogne, der i dag kan fås med batteri og elmotor. Som noget helt unikt lejer man batteriet hos Renault og prisen varierer alt efter kørselsbehov. Lejer man eksempelvis batteriet i tre år og 45.000 km er den månedlige leje 559 kroner. Kører man kun 10.000 km. om året er lejen 539 kr. Batterilejen inkluderer i øvrigt også vejhjælp
Fjerner usikkerheden
” Renault har med batterileje konceptet fjernet enhver usikkerhed omkring holdbarhed af batteriet. Skulle det mod forventning gå i stykker, er det ikke kundens problem at skulle erstatte det forholdsvis dyre batteri. Det er Renaults problem, derfor er det også vores klare opfattelse, at en Kangoo Z.E. også er et godt køb som brugt, da afskrivningen simpelthen er mindre, da enhver usikkerhed om batteriets levetid er fjernet”, siger Søren Hyltoft, der oplyser at Kangoo Z.E. allerede fra nytår kan bestilles hos en af de 20 Renault forhandlere landet over, der sælger og servicerer elbiler. Et antal, der i øvrigt stiger, så alle Renaults 47 udsalgssteder i slutningen af året kan sælge elbiler.
Renault Kangoo Z.E. kan oplades fra en helt almindelig stikkontakt, men Renault anbefaler installation af en ladestander eller en såkaldt wallbox. Ved opladning via en ladestander eller wallbox, der lader med 16 Ampere, er opladningstiden fra tom til fyldt batteri 6-8 timer, mens opladning via en almindelig stikkontakt kan tage op til 11 timer. Ønsker man en wallbox eller ladestander kan denne også købes hos Renault, men der er også mulighed for at tegne abonnement hos nogle af de selskaber der i dag udbyder abonnement på opladningsfaciliteter. Eksempelvis kan både Better Place og Choosev tilbyde abonnementer på køb og installation af wall box/ladestander.
Finalefeltet bestod i øvrigt af:
Renault Kangoo Express Z.E.
Iveco Daily.
Mitsubishi Canter Fuso.
Opel Zafira Tourer Flexivan.
Peugeot Partner HDi.
Fiat Ducato
Fiat Doblo Work Up.
Mercedes-Benz Vito E-Cell,
Toyota Hilux,
Toyota RAV4,
VW Amarok.