Opladningsangst fordi ladestandere ikke virker.
I påsken kørte vi med vores elbil VW ID3 til København for at besøge familjen. På forhånd havde jeg sikret mig at der var en ladestander i nærheden. Men ladestanderen virkede ikke. Det gjorde det heller ikke nemmere, at en ladestander var utilgængelig fordi et butikscenter var lukket pga corona restriktioner.
Det blev til en natlig kamp for at finde en ladestander og en kamp med taxabiler. Først sent kom jeg i seng. Og min kære hustru som lider af opladeangst måtte endnu en gang besande, at opladning i Danmark giver angst.
Du kan leje en elbil til daglig og en diesel til sommerferien i Italien
Hvorfor virker ladestanderne ikke?
Ofte har jeg anmeldt at en ladestander er i uorden til de unge studentermedhjælpere i den såkaldte service hos Clever og Eon m.fl. Og jeg har spurgt hvorfor der så ofte er problemer. Jeg har også skrevet til udbyderne, men aldrig fået et brugbart svar.
Elektriker ven gav mig svaret
Først da jeg talte med en fluefiskerven, som er elektriker fik jeg et fornuftigt svar. Har forklarede at der er problemer med softwaren i ladestanderne og så virker de ikke. Der bliver rekvireret en elektriker til at rette problemet. Og det skete også i påsken. Nogle dage efter påske fik jeg en mail om at nu var problemet rettet. Men det kunne jeg ligesom ikke rigtigt bruge til noget, da vi forlængst var rejst hjem til Odense igen.
Fjernbetjening af ladestander
Nu vil jeg gerne spørge udbyderne, om det ikke kan lade sig gøre at fjernbetjene ladestanderne. Som så meget andet burde det kunne lade sig gøre at genstarte evt. med et relæ over internet. Er der nogle planer om forbedringer?
Opladningsangst – der er for få ladestandere
Opladningsangst skyldes også at der ofte er optaget, når man kommer til et ladested. På vej til København vil vi gerne lade ved hurtigladeren ved Karlslunde. På Clever app var der en ledig plads, da vi kørte hjemmefra, men da vi kom frem var alle 4 hurtigladere optaget. Vi måtte forhandle med en der ladede og bede ham stoppe ved 80 procent, hvilket han venligt gik med til.
Der bliver sat mange ladestandere op, men her omkring 1. oktober 2021 er status, at der bliver solgt så mange elbiler, at lademulighederne ikke kan følge med.
Du kan leje en elbil til daglig og en diesel til sommerferien i Italien
Opladningsangst er problemet
Tør øjnene og find en bedre elbil, Jan Gintberg
Ida Auken som svar på Jan Gintbergs kritik af elbilsforhold på landet
Når Ida Auken skriver at komikeren Jan Gintberg skal tøre øjnene og finde sig en bedre elbil, så er det ikke rigtigt hørt og set.
– Virkeligheden er denne: Så snart du kommer ud til noget, der minder om randområderne, er der større chance for at finde en nedlagt skole end en mulighed for opladning.
Som ny e-bilist finder du meget hurtigt ud af, at alle ladestandere med en effekt under 50 kW er fuldstændig uinteressante for mennesker, der befinder sig i trafikken med målet om at nå fra A til B den samme dag.
Og at en meget stor del af alle de fine prikker på kortet, der signalerer lademulighed, blot er 11, 18 og måske 22 kW,
skriver Jan Gintberg.
Opladningsangst – ikke rækkeviddeangst.
Det er opladningen det er galt med og ikke elbilerne.
Rækkeviddeangst har i lang tid været forbundet med elbiler. Men det er på tide med en korrektion. De første elbiler jeg prøvede for syv år siden kunne kun køre hundrede kilometer i varmt vejr og medvind. Når turen gik fra Odense til Nyborg t/r, så blev der holdt øje med kilometertælleren når jeg var på vej hjem igen. Og der kunne stå 16 kilometer tilbage på instrumentet. Men i dag hvor jeg kan køre tohundrede om vinteren og tre hundrede om sommeren, så er der ikke længere nogen rækkeviddeangst.
Der er lang, lang vej hjem for mange nye elbilskunder i Danmark. Vi har eklatant brug for krav om standarder, ensartethed, markant flere ladestandere og roamingmuligheder i opladermarkedet, hvis transportsektoren skal bidrage til den grønne omstilling, skriver Politiken.
Rækkeviddeangst er en myte
Jan Gintbergs afdæmpede analyse efter små 10.000 km i elbil på det danske vejnet: Vi kommer alle til at dø en pinefuld død!
Politikens overskrift
Bilister, som har kørt elbil en tid, oplever at den første angst hurtigt forsvinder og erstattes af tryghed og glæde ved elbilen. Der er tydelige instrumenter, der viser hvor langt der er tilbage i el og kilometer. Man finder en rytme i daglige kørsel. Og når opladningen for det meste sker hjemme, så er det en nydelse, at begynde turen om morgenen med en fuldtanket bil. Rækkeviddeangst eksisterer ikke længere.
Opladningsangst ved benzinstation
Elbilerne er ikke problemet. De er fantastiske og vidunderlige at køre med. Nej det er opladningen ude på landet, der er problemet.
Alle de gange vi har forsøgt os med langtur ud i det danske land har vi oplevet problemer med opladning. Ladestandere der ikke virker, ladekort der ikke virker. Kabler der ikke passer. Det er både hos Clever og E-on vi er stødt på forhindringer. Det har givet os opladningsangst. Prøv at følg med i en Facebook gruppe for elbilister og du kan læse mange eksempler.
Du kan leje en elbil til daglig og en diesel til sommerferien i Italien
Bedre service til elbilister
Ville bilister med benzinbil finde sig i kun at kunne tanke ved een udbyder pga af stavnsbinding? Ingen mulighed for at bruge Dankort som betalingsmiddel. Ingen prisangivelse ved standeren (er det i det hele taget lovligt? )
El bilister ønsker, at kunne tanke ved alle ladestandere (roaming). At kunne bruge betalingskort og se en tydelig prisangivelse for el.
Ved motorveje er der i øjeblikket nok opladnings faciliteter (med mindre en benzinbilist finder det morsomt at parkere på opladningspladsen. Men langs landevejene kniber det. Og det rimer ikke med at elbilister ofte vælger landeveje, fordi de passer bedre til elbilens kørselsmønster end motorveje (elbiler kan genere strøm, når de bremser).
Benzin/diesel tankning
- Frit valg
- Betal med kort
- Betal med mobil
- Prismærkning
- Driftsikkerhed
El tankning
- Frit valg – NEJ
- Kortbetaling – NEJ
- Betal med mobil – NEJ
- Prismærkning – NEJ
- Driftsikkerhed – NEJ
Politikere – lyt til elbilister
Så kære Ida Auken, lyt til kritikken. Problemet er ikke elbilerne. De er godt på vej. Problemet er at politikerne ikke har en strammere lovgivning på dem der sælger el.
Lovgivnings krav
- prisskiltning
- oppetid 99 procent af tiden
- kort betaling
- mobilpay betaling
- ladere på landet