Toyota Corporation har til hensigt at udvikle et plug-in hybridbil for sin demonstration flåde i 2010, ifølge en meddelelse fra Chief Executive Officer Katsuaki Watanabe.
Den planlagte plug-in hybrider er allerede under udvikling, med to prototyper øjeblikket demonstration test af forskere ved University of California. Men mens de eksisterende prototyper operere med nikkel-metal-hydrid-batterier, Toyota mål for sin nye hybrider skal være udstyret med lithium-ion-batterier.
Lithium-ion batterier, der allerede er meget udbredt i forbrugerelektronik, give mere energi pr vægtenhed end ældre nikkel-metal-hydrid-batterier, og kan gemme et gebyr i længere tid, når den ikke er i brug.
]]>
Watanabe advarede om, at mens vellykket lithium-ion-batterier allerede er blevet udviklet til hybrid-elektriske biler, er det for tidligt at antage, at disse batterier kan masseproduceres med eksisterende teknikker (pengepung)
“Som i dag i laboratoriet, er den lille mængde lithium-ion vi allerede har udviklet tættere på det niveau, vi er tilfredse med, men det er kun i små kvalitet, “sagde han. “Der er en enorm forskel mellem små volumen og masse-produktion af lithium-ion.”
Bemærkningerne blev fortolket som en reaktion på General Motors ‘(GM) alliance med batteri maker A123, som hidtil har undladt at levere masseproduktion af lithium-ion-batterier.
Toyotas øvrige planlagte indsats på området for brændstofeffektivitet omfatter afsløringen af nye hybrid-only-modeller i 2009, øgede investeringer i produktionen af ethanol fra træaffald, udvidelse af et fælles Panasonic-Toyota dej fabrik, indførelsen af ”rene diesel” V-8 versioner af Tundra pickup og Sequoia SUV og salg på 1 million hybridbiler i 2012. Derudover annoncerede Watanabe virksomheden har til hensigt at opfylde Californiens 35 mile per gallon flåde standard “i god tid” af 2020-fristen.
I modsætning til konkurrenten GM, er Toyota gennemføre alle sine forsknings-in-house, snarere end i partnerskab med små eller nystartede virksomheder. Ifølge Watanabe, vil dette gøre teknologisk udvikling “hurtigere og mere effektiv.”
Euro NCAP er at slippe første test resultater af fuldelektriske bil: Mitsubishi i-MiEV, der markerer starten på en serie af elektriske køretøjer tests planlagt hele året 2011. Som test elektriske køretøjer er nyt for Euro NCAP, ekstra forberedelser og forholdsregler er truffet, mens teste biler i laboratorier for at sikre sikkerheden før, under og efter test for alle involverede personer. Elbiler skal opfylde de samme sikkerhedsstandarder som andre konventionelle køretøjer. Euro NCAP test plug-in-køretøjer med levende batterier på laboratorier med specialuddannet personale, men bilerne er udsat for den samme test betingelser som andre biler i programmet. De køretøjer underkastes de fuld skala tests inklusive frontal, side, fodgænger, pole og ESC test. Men under forberedelse, er service stik af bilen fjernet og ekstra brandbekæmpelse der træffes foranstaltninger til at sikre sikkerheden for laboratoriets personale og udstyr. The European New Car Assessment Programme er at offentliggøre resultaterne af Mitsubishi i-MiEV; sin 4-star star vurdering viser, at elbiler kan være så sikker som andre. Men Euro NCAP håber at se en elbil opnå de maksimale fem stjerner snart. I-MiEV deler sin bedømmelse med sin tvilling modeller, Citroën C-Zero og Peugeot-ion, der har samme design og sikkerhedsudstyr. Euro NCAP glæder sig over de presse på for grønne, men sikre biler på det europæiske marked og informere forbrugerne om den fremtidige test på elbiler i …