Opladningspunkter placeret forkert

Opladningspunkter placeret forkert

Opladningspunkter er placeret forkert ved motorveje og ikke ved landeveje
Opladningspunkter er placeret forkert ved motorveje og ikke ved landeveje

De fleste opladningspunkter i Danmark er i de store byer og ved motorveje. Men de fleste elbilschauffører kører ad landevejene, da elbilerne endnu ikke egner sig til motorveje pga den korte rækkevidde og kørsels egenskabern.

 

Det er ladepunkter i de store byer i Danmark, medens det stadig kniber meget i udkantsdanmark – læs vandkantsdanmark.  F.eks. ved de fynske kystbyer er der ingen hurtigladning med undtagelse af Svendborg. Og der er ingen ladning på Langeland.

Man sætter ladestanderne op på motorvejsnettet, og det er ikke smart, så længe elbilerne ikke er egnede til motorvejskørsel pga den korte rækkevidde. Mange elbilsbilister vælger at køre ad landevejene, for at kunne udnytte opladning af batteriet, når der er bakker og kryds, men ved disse veje er der ikke mange ladepunkter.

Clever og E.ON der står for de landsdækkende netværk. Clever har pt. et godt stykke over 500 ladepunkter. De fleste med 22 kWh udtag og ved Føtex, Shell og andre udvalgte positioner har de også hurtigladere med 43 kWh. Endvidere har de for nuværende over 400 ladepunkter i Sverige.

E.ON er den anden store spiller på landkortet i forhold til infrastruktur. Her er der pt 1350 offentlige ladepunkter, der alle har enten 11 eller 22 kWh ladekapacitet. Desuden har de 40 ladepunkter langs det danske motorvejs net, hvor man lader med 43 kWh.

1 kommentar til “Opladningspunkter placeret forkert”

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.